donderdag, augustus 31, 2006

Van de troon gestoten.

In elke vereniging met een beetje competitiegevoel worden lijsten bijgehouden. Nu zijn wij als vereniging enigszins alternatief en zou een rangorde dientengevolge niet geheel in dat beeld passen, maar om de Oppertapper toch iets te doen te geven laten we hem een lijst maken waarop staan hoeveel keer welk lid bardienstig is geweest in de afgelopen periode, het afgelopen jaar of sinds het begin der tijden.(1) En op de woensdagavond verenigingsborrel waarop aan alle barhelden een bonkaart (goed voor twee euro aan kwalitatieve verenigingsdrank) wordt uitgereikt circuleert daar De Lijst.

Ik was al een tijdje niet geweest op die verenigingsborrels en had een stapeltje kaarten liggen. Tenminste, dat dacht ik. En dat was nodig ook, want mijn voorraad betaalmiddelen in de vorm van rode bonkaarten was hard aan het slinken. Dus bleef ik achter om mijn beloning voor mijn dinsdagbardienst op te halen en, als ik er toch was, maar even te kijken waar ik stond in de top tien.

In vijf tot tien: geen Tylani. In tien tot vijftien: wederom geen Ty. Ik begon me lichtelijk ongerust te maken. Op de zestiende plaats: Tylani, 20 punten.
Zestien! Daar moest iets mis zijn!
Oh. Wacht. Dit was de lijst vanaf maart.
Andere lijst, de jaarlijst.
Ik struinde de eerste tien namen langs. En vond mezelf op twaalf met vijfenveerig punten.
Twaalf.
Twaalf!
Ik sta altijd bij de eerste tien! Wat heb ik fout gedaan, waar ben ik de mist in gegaan? Was ik zo lui of zijn de elf boven mij bovenmatig actief geweest?

Totaal in de war ging ik op huis aan.

Twaalf...

Volgend jaar moet ik harder werken.

(Eenmaal thuis leerde enig opzoekwerk dat ik vorig jaar de zevende plek bezette met zevenenveertig punten. Waaruit nauwelijks opgemaakt kan worden dat ik lui was dit jaar en dus de enige conclusie kan zijn dat de elf boven mij gewoon veel te hard gewerkt hebben.)

(Een goedmakertje was wel de Sinds Het Begin Der Tijden lijst. Waar ik op vijf stond. Met honderdzevenennegentig punten. Enig rekenwerk: Een bardienst is vier uur. Inmiddels heb ik dus zevenhonderdachtentachtig uren achter de bar doorgebracht. Dat is tweeendertig komma nog wat dagen. Of ruim zevenenveertigduizend minuten.)

(1)Dat begin der tijden, dat moet u ruim zien. In dit geval is dat sinds de oppertapper van 2000 ermee begonnen is.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach, en die eerste telt niet echt naar mijn idee (meer dan 4x zoveel als nummer 2 d8 ik te herinneren)..
Dus plekje elf..
En daarboven zal er vast wel 1 staan die eigenlijk geen lid is, en ook geen meubilair maar eerder zelf onder de monumentale bescherming van het pand behoren.. dus dan kan je jezelf misschien toch nog bij de eerste 10 rekenen.
(volg je me nog?) Kus

Anoniem zei

zo ziet u maar...alles is relatief!!!!!!!!