vrijdag, april 14, 2006

DenkDroomstaat.

Wat is verliefdheid? Wanneer is het liefde?
Is dat die vlinders in je buik, dat stuitergevoel? Of de innige tevredenheid, bijna geluk, als je niets meer doet dan samen op de bank naar de televisie kijken? Doe je de ander tekort door een relatie te beginnen als je wel overloopt van liefde, maar, in alle eerlijkheid, de vlinders niet hebt? Zijn die vlinders uberhaupt vereist voor een relatie?

Er is een jongen, E., die ik erg leuk vind. E. is lief, extreem knuffelbaar en heerlijk betrouwbaar en stabiel. Dat laatste klinkt een beetje klinisch, maar voor mensen die een relatie met mij hebben is dat zowel aan te raden als goed voor mijn eigen onstabiliteit.

Maar ik ben ook bang. Ooit had ik al een relatie met E. En heb ik hem extreem gekwetst door op de meest domme, stomme en pijnlijke manier mogelijk hem te verlaten voor een ander. Niet een van mijn betere acties. Niet zo gepland en gewenst natuurlijk, maar niettemin wel gedaan. Hoe vertel ik hem nu dat ik graag bij hem wil zijn en bij hem wil blijven en doe ik hem dat geloven, als in zijn hoofd die woorden een herhaling zullen zijn van toen, ook gezegd en heel hard gebroken.
Daarbij ben ik als de dood voor intimiteit. Nu ja, voor alle intimiteit die verder gaat dan knuffelen. Sexualiteit is een grote zwarte bladzijde in het dagboek van mijn geest. Eentje die ik graag nog even onbekeken laat.

En dan is daar de gekte. Soms ben ik bang dat niemand me wil zodra en als ik vertel dat mijn eetgestoordheid weer opspeelt. Want feitelijk ben ik dus nog steeds min of meer gek. En ben ik wel wensbaar als vriendin, met mijn gektes?

Misschien bekijk is relaties, en deze in het bijzonder, wel met veel te veel hersens en te weinig hart. Misschien moet ik me wat minder afvragen wat hij van me vind en gewoon op de bank tegen hem aan zitten en me laten knuffelen en gelukkig zijn. Misschien moet ik mijn altijd aanwezige drang naar duidelijkheid en tegerlijkertijd aanwezige angst om daar zelf om te vragen of de kunst om die zelf te kunnen geven gewoon even in de ijskast zetten en gewoon samen zijn. Boeit het eigenlijk, of het verliefd heet, of liefde, of relatie, of vriendje, of niets?

Vandaag ik Lyka vrij. Vanmiddag komt E. Als de zon nog gaat schijnen is mijn dag compleet.

1 opmerking:

Anoniem zei

mooi geschreven!